top of page

Om oss

hero_pattern1.png
Tre hovederfaringer

Framework ble etablert i 2023, men på mange måter ble det vel startet allerede i det øyeblikket vi begynte å jobbe med strategifaget tidlig i våre karrierer. Framework er sånn sett en konsekvens av våre erfaringer og refleksjoner rundt hva som skiller gode og dårlige strategiprosesser, samt hvordan lederskap og strukturert utvikling av kulturen man trenger er sentralt i arbeidet. 

For oss er det følgende tre hovederfaringer som gir en god strategiprosess:​

​

Verdien av reell involvering. De som faktisk skal gjennomføre strategien må være aktive deltakere gjennom strategi-prosessen og dermed oppnå reelt eierskap til prestasjonene som kreves for å realisere planene.




Organisasjoner med ledelse og kultur høyt på dagsorden og som fokuserer på folks utvikling, har langt bedre forutsetninger for å lykkes.




Strategiarbeid kan gjøres enkelt (men ikke lettvint) dersom man har et godt rammeverk og litt hjelp «fra en venn» som kan fasilitere prosessen, være en stemme «fra utsiden» og utfordre på tydelighet og etterlevelse.

I Framework fokuserer vi på kommersielle prioriteringer, vekst og omstillinger, men hos oss får du ikke powerpoint-strategier «på 75 slides». Med vårt rammeverk og vår prosess fokuserer vi på det viktigste av det viktige, og legger vår stolthet i å gjøre det «enkelt» og tydelig. Dette øker sjansen for at strategiene overlever møtet med virkeligheten.

​

Vi er eid av oss selv og vi kan derfor velge de prosesser vi mener at vi er egnet til å løse, og som gir god energi. Både for våre kunder og oss selv blir det best slik. Vi har alle lang erfaring med å starte, utvikle og drifte selskaper og alle som jobber i Framework har lang ledererfaring, både fra egen virksomhet og fra store konsern i ulike bransjer. Vi har hatt skoene på. 

​

Les mer om våre ulike Frameworkers her

Anker 1
Ordtilhandling

Vårt søsterselskap Ordtilhandling utvikler og trener ledere. I mange prosesser jobber vi sømløst på tvers av Framework og Ordtilhandling, for uten gode kommersielle prioriteringer har god ledelse liten verdi. Uten god ledelse blir det hverken god utvikling eller gode resultater.

​

Les mer om Ordtilhandling her

CASE ↓

Stolte Øyeblikk

Vi er stolte av at vårt rammeverk og konsept fungerer godt på ulike typer og størrelser av virksomheter, prosjekter og prestasjonsgrupper. Rett og slett fra konsern og styrerom til en hockeygarderobe i eliteserien. Det er fordi det stort sett alltid dreier seg om folkene, tydelige prioriteringer, effektive strukturer, kulturen man trenger og motivasjon til prestasjonene som kreves. For oss starter slike prosesser med reell involvering og utvikling av de som til syvende og sist skal ut å prestere.

Kunde i Forsikringsbransjen

har brukt oss og vårt rammeverk for vekststrategi, i kombinasjon med vårt rammeverk for utvikling av ledelse og prestasjonskultur, og etter overraskende kort tid sendte de oss mail om at: 

«Vi har ligget på ca. 84-86% budsjettoppnåelse i kanalen siste 12 mnd. og slik var også starten av året også da vi begynte prosessene med dere. Forrige uke leverte vi 107% og de siste 6 ukene på 100%. Dette har dere en stor del av æren for!» Ikke lenge etter begynte vi å jobbe med en annen divisjon i samme konsern også. Så selv om vi er mest opptatt av utvikling, så liker vi tall og resultater også, altså...

Kunde i Private Equity

liker våre rammeverk så godt at de kjører prosess internt i egen virksomhet først, selv om de egentlig ville at vi skulle starte med et par av selskapene i porteføljen deres. Da har de nemlig også forstått, helt på egenhånd, at om ikke «toppene» orker å gjøre jobben selv, og både leve og lede etter de samme prinsippene, så kan de ikke forvente det av sine CEOs og ledergrupper heller. I tillegg har de forstått at det er veldig effektivt at alle selskapene i porteføljen bruker samme rammeverk, språk og prosess for strategi, ledelse og prestasjonskultur.

Kunde innen Detaljhandel

ba oss kombinere vårt rammeverk for vekststrategi og vårt rammeverk for styrets rolle i verdibasert ledelse. Den forestående strategiperioden starter derfor med tydelig involvering og enighet om kommersielle prioriteringer, og ikke minst at de som styre og virksomhet skal fokusere på og måle utvikling av ønsket adferd (kultur) og prestasjonene som gjennomføres. Ikke «bare» resultatene de fører til. Da har man tatt konsekvensene av at man veldig sjeldent kontrollerer resultatene i et konkurranseutsatt marked, men at menneskers utvikling og prestasjoner nok er et mer hensiktsmessig fokus. Det blir fort gode resultater av det.

Kunde i Bergverksindustrien

ønsket at vi skulle lede en omfattende prosess for absolutt alle medarbeiderne i hele konsernet. Gjennom reell involvering kom man frem til tilstrekkelig enighet og eierskap til både deres nå-situasjon og forbedringsbehov, hva de sammen ønsker å få til, hvorfor de ønsker å få det til og hvilken adferd de trenger fra hverandre. Alle sentrale tiltak ble satt i en fast struktur for etterlevelse over tid, for å gi selskapets verdier en reell verdi, og dermed en strategi som tåler møte med virkeligheten.

Kunde innen informasjonssikkerhet

ga oss tilliten til å gjøre mer eller mindre det samme som for «gjengen i berget» i kunde-eksempelet over. Det er rart med det; enten man jobber med skikkelig store maskiner i fjellet eller med datamaskiner på nettet, så dreier det seg som regel alltid om folkene. 

Kunde i Toppidretten

trakk oss inn både i spillergruppen i sitt A-lag og i administrasjonen (i to separate prosesser) og lot oss fasilitere frem deres egen utviklingsplan og «commitment» til gjennomføring av den. Og "selv i hockeygarderoben" var jobben stort sett akkurat den samme som med de andre kundene du har lest her. Jepp, helt riktig: Det dreier seg om utvikling av folkene og prestasjonene som kreves for å nå sine mål.

Som eksemplene over kan tyde på, fungerer våre prosesser og rammeverk godt i ganske så ulike organisasjoner, grupper og bransjer. Om du lyst til å høre mer om hva vi eventuelt kan bidra med, og andre faglige utfordringer vi har jobbet med, kan du trykke her. Vi blir litt stolte av det også vi.

bottom of page